Onze wereld wordt steeds meer digitaal. U merkt dit in uw persoonlijk leven met social media, smartphones en allerlei gadgets die uw leven makkelijker maken. Ook in het zakelijk leven worden steeds meer processen geoptimaliseerd met digitale oplossingen. Vaak leveren deze veel tijdswinst op en versimpelen deze digitale oplossingen uw onderneming. Maar het maakt uw bedrijf ook kwetsbaarder voor nieuwe risico’s. Steeds vaker worden bedrijven getroffen door DDos-aanvallen, virussen, systeeminbraken of ransomware. Door menselijke fouten of technische problemen ontstaan er soms datalekken. Nieuwe risico’s gekoppeld aan een nieuwe werkwijze die vragen om een nieuw soort verzekering; de cyberverzekering.
Een cyberverzekering sluit u af om een deel van de financiële schade als gevolg van een datalek, een virus, een hack of een andersoortige cyberaanval af te dekken. Wij wijzen hier specifiek op “een deel van” omdat hier tussen de verschillende verzekeraars nog grote verschillen zitten in de mate van dekking. In de basis worden zowel uw eigen kosten als schade aan derden waarvoor u aansprakelijk wordt gesteld vergoed, maar dit is wel afhankelijk van de voorwaarden en de manier van ontstaan van de schade. Sommige cyberverzekeringsaanbieders bieden u naast het vergoeden van de schade ook hulp aan bij herstel van imagoschade.
Als u als ondernemer persoonsgegevens verzamelt of verwerkt, bent u verantwoordelijk voor die data. Denk hierbij aan gegevens van uw klanten of klantgegevens die u namens een van uw klanten verwerkt. U draagt er zorg voor om deze gegevens optimaal te beveiligen om zo datalekken of gegevensdiefstal te voorkomen. Toch loopt u als ondernemer altijd het risico om slachtoffer te worden van cybercriminaliteit. Een phishingmail wordt per ongeluk aangeklikt, uw bedrijf wordt bestookt met een DDos-aanval of een laptop van een van uw werknemers wordt gestolen.