Wij brengen uw verzekeringsrompslomp helemaal op orde

We gaan even terug naar 1921. Meer dan 100 jaar geleden. In dat jaar schreef W. Artz zijn assurantiekantoor in bij de Kamer van Koophandel. Het was een van de voorlopers van wat tegenwoordig Gana Adviesgroep heet. En wat nog steeds wordt geleid door een telg uit de Artz-familie. Samen met Ferdinand de Bruijn vormt Wil Artz de tweekoppige directie van dit puur Nijmeegse advieskantoor. Wij zochten hen op in hun prachtige kantoorlocatie op de Berg en Dalseweg 122.

“We zitten hier nu iets meer dan een jaar,” zegt Wil. “En het bevalt uitstekend.” De afgelopen achtenveertig jaar hield Gana kantoor aan de Groesbeekseweg. Ook in een mooi kantoor en ook aan een iconische Nijmeegse weg. Maar de rek was eruit daar. Ferdinand: “We waren toe aan iets nieuws. Niet uit verveling, maar omdat we een stap vooruit wilden zetten, frisse energie wilden krijgen, en onze medewerkers en klanten een modernere en duurzamere omgeving wilden bieden.” Het werd een echt nieuw begin, gesymboliseerd door het laten vernietigen van de overbodig geworden papieren dossiers die nog steeds in het kantoor lagen. Wil: “Dat was een archief dat maar bleef staan, maar waar nooit iemand gebruik van maakte. Al onze dossiers zijn al lang en breed digitaal beschikbaar. 4500 kilo papier. Het is allemaal door de versnipperaar gegaan en wij konden zonder symbolische oude ballast een nieuwe stap zetten.”

Persoonlijk en benaderbaar

In hun nieuwe onderkomen op de Berg en Dalseweg zitten de veertien medewerkers van Gana – wat ooit stond voor Gemeenschappelijke Administratie Nijmeegse Assurantiekantoren – precies op de plaats waar ze willen zijn: dicht bij het centrum van Nijmegen. Op deze plek biedt de adviseur zijn uiteenlopende diensten. Ferdinand: “We wilden niet in een anonieme kantoorkolos op een bedrijventerrein buiten de stad. Dat past niet bij ons. Gana is kleinschalig, persoonlijk, herkenbaar en benaderbaar. Daar hoort een bijpassend kantoor bij.”

Onafhankelijk

Gana adviseert particulieren en bedrijven in de wijde omtrek van Nijmegen over verzekeringen, hypotheken, pensioenen en andere financiële diensten. Wil: “Wij zijn onafhankelijk en efficiënt want geen enkele verzekeraar heeft aandelen in ons bedrijf. Dat alles zorgt ervoor dat wij onze klanten van het beste advies kunnen voorzien.” Ferdinand: “Mede door landelijke collegiale samenwerking beschikken wij inmiddels over alle mogelijkheden in de markt. Naast onze bestaande agentschappen hebben al dertien verzekeraars ons volmachtbedrijf RegioPolis Assuradeuren volmachten verstrekt. Daarmee oefenen wij voor hen het verzekeringsbedrijf uit. Zo kunnen wij namens hen zelfstandig snel verzekeringen accepteren, polissen afgeven en schades regelen.”

Zelf ondernemers

Ondernemers vinden bij Gana gelijkgestemde geesten. Wil: “Wij zijn zelf natuurlijk ook ondernemers. We weten hoe de hazen lopen. Dat schept een sterke band.” Ferdinand vult aan: “Wij snappen dat bedrijven zich met hun core business willen bezighouden. En voor de meeste mensen zijn verzekeringen nu eenmaal ‘rompslomp’.” De directeuren zien dat in het MKB, door allerlei omstandigheden, dit soort administratieve dingen vaak een rommeltje worden en dat bedrijven het spoor bijster raken. En geen wonder, zegt Ferdinand, want het is complexe materie. “Gana gaat met een bedrijf in gesprek, inventariseert de verzekeringen en maakt een helder overzicht. We zien waar het beter, gemakkelijker, efficiënter kan, en we regelen vervolgens dat dat ook gebeurt. Zo zijn alle verzekeringen weer netjes op orde. Die klus nemen wij ondernemers graag uit handen.”

Echte klantgerichtheid

Wie bij Gana Adviesgroep aanklopt zal versteld staan van de korte lijnen, van het gebrek aan wachtrijen en van de breed gedeelde kennis over klanten. Ferdinand: “Onze klanten zijn geen anonieme nummers voor ons. Wij zijn op de hoogte van hoe het gaat bij hen en wat er nodig is. En we praten onze collega’s bij, zodat zij ook op de hoogte zijn.” De meeste medewerkers zijn al jarenlang bij Gana in dienst. Wil: “We hebben dit jaar bijvoorbeeld twee 25-jarige jubilarissen. Onze medewerkers kennen de meeste van onze klanten erg goed. Die klantgerichtheid vinden wij heel belangrijk.”

Een artikel van www.ranbusiness.nl.